Etykiety

niedziela, 16 sierpnia 2015

Podstawowe kroki baletowe od D do F

Danseur de caractere - określone cechy wyglądu tancerza z  zewnątrz, np. role amantów tańczyć mogli generalnie tancerze w miarę wysocy, smukli, proporcjonalnie zbudowani

Danseur noble - wyidealizowany typ tancerza, czyli wysoki wzrost, smukły tułów, długie nogi - to danseur noble, od którego często nie wymagano wybitnie wyrazistej gry aktorskiej, który za to musiał prezentować świetne umiejętności techniczne (główny amant ma zawsze najtrudniejszą partię).

Dégagé - przeprowadzenie stopy nogi pracującej przez powietrze np. do II pozycji, jakby “wyjęcie” stopy z V lub IV pozycji nie drogą battements.

Demi - oznacza wykonanie pas w połowie, np. demi plié - półprzysiad, demi pointe - pół palce, demi rond - pół okręgu.

Demi-plié relevé - termin łączący dwa ruchy w nierozerwalną całość -półprzysiad i następnie powstanie na pół palce i palce, np. przed piruetem.

Développé - rodzaj battements. Noga pracująca z V pozycji zgięta w kolanie sunie noskiem po drugiej nodze, dosięga kolana i zostaje wyciągnięta w przód, w bok lub w tył. Osiągnąwszy maksymalną wysokość zostaje opuszczona do V pozycji.

Double - termin wskazujący na podwójne (dwukrotne) wykonanie pas.

Drążek - (franc. la barre) drewniana poręcz przytwierdzona do ściany sali baletowej, której trzymają się uczniowie lub tancerze podczas pierwszych ćwiczeń. Drążek zastępuje rękę partnera.

Divertissement - wywodzące się z francuskiej kultury dworskiej krótkie widowiska o charakterze mieszanym. Najczęściej określano tym terminem widowiska baletowe.

Ecarté - poza tańca klasycznego, w której ciało tancerza rozciągnięte jest po przekątnej, noga podniesiona jest w bok (á la seconde), tułów odgięty od podniesionej nogi.

Echappé - ruch składający się z dwóch skoków, w czasie których nogi przechodzą z zamkniętej pozycji (I lub V) w otwartą (II lub IV) i znów w zamkniętą.

Enchaînement - rząd kombinowanych ruchów i póz tanecznych tworzący frazę taneczną.

En dedans - zamknięty układ nóg -stopy (palce) i kolana złączone, skierowanie ruchu nogi pracującej do tyłu, w bok lub do przodu tzn. do wewnątrz, ku nodze oporowej, obrót (piruet) skierowany ku nodze oporowej.

En dehors - główny układ nóg przyjęty w balecie klasycznym (wykręcenie, rozwarcie), skierowanie ruchu nogi pracującej w przód, w tył lub w bok od nogi oporowej, obrót wykonywany od nogi oporowej na zewnątrz.

En face - frontalne położenie figury wykonawcy w stosunku do widowni.

Effaceé - jedna z głównych póz tańca klasycznego, charakteryzuje się otwartym, “rozłożonym” układem ciała.

En l’air - oznaczenie pas wykonywanego w powietrzu w odróżnieniu od ruchów wykonywanych par terre – na ziemi.
En tournant - oznacza wykonanie obrotu podczas wykonywania pas.

Entrechat - poziomy skok z dwu nóg, w trakcie którego nogi są kilka razy rozdzielane i szybko krzyżowane.

Entrée - początkowo wszystkie części baletu klasycznego (wejścia), sposób podziału spektakli na części.

Epaulement - określone położenie tancerza, przy którym figura ustawiona jest jakby wpół obrotu do widza, głowa odwrócona do ramienia wyciągniętego wprzód.

Exercice - pierwsza część lekcji tańca klasycznego - ćwiczenia przy drążku i na środku sali.

Failli - skok z dwóch nóg na jedną, przy lądowaniu wolna noga płynnie przechodzi z I do IV pozycji i na nią zostaje przeniesiony ciężar ciała.

Flic-flac - ćwiczenie wyrabiające giętkość i zwrotność.

Fondu - określenie miękkiego, elastycznego plié (przysiadu z ugięciem nóg w kolanach) w czasie różnych pas.

Fouetté - termin oznaczający rząd tanecznych pas przypominających obracającego się bąka.

Frappes - ruchy nogi pracującej polegające na ruchu części nogi od kolana w dół (kolano zgięte, część udowa pozostaje w bezruchu).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz